Якщо комусь потрібні скріни та колажі в оригінальній роздільності UHD 4К – питайте!
Частина 6. 8. Хаул та Маркл: стосунки мовчання
Потрібність Маркла у сюжеті, обумовлення змін порівняно з книгою.
Хаул та Маркл: стосунки мовчання
Зверніть увагу на пози. |
Попервах може видатися, що Маркл існує в сюжеті лише як
данина книзі, де у Хаула також був учень. Не розкривається, як він з’явився у замку, немає уроків заклять,
ці герої майже не взаємодіють між собою – на екрані Маркл набагато більше
спілкується із Софі. Та, якщо копнути глибше, виявиться, що з відсутністю цього
хлопця, саме такого малого, посиплеться чималий шмат драматургії.
Тут на допомогу приходить один момент, який взагалі-то зазначався
в матеріалах до «Відьминої експрес-доставки» (артбук, ст. 85), але допомагає зрозуміти хід думок
і в цьому сценарії, благо, вони вийшли з-під одного олівця. А саме: чому Фукуо
(пекар) мовчить весь фільм. Пояснювалося це тим, що у дорослого одруженого чоловіка
немає спільних тем для розмов із тринадцятирічною дівчинкою. Приязнь помітна, турбота
і переживання помітні, а от діалогів немає.
Зрештою, і стосунки Хаула та Маркла можна описати так само: «стосунки
мовчання». І випливають вони не з взаємодії, а з того, що відбувається довкола.
Однозначно підігнати їх на початку під якусь соціальну роль не
вийде – вони ширші, ніж «учитель-учень», але вужчі за інші варіанти. Це не стосунки
опікуна та всиновленого – різниця у віці надто мала для батьківства та повноцінної
ієрархії. Та сама різниця вже не дозволяє бути друзями. Це не стосунки старшого
брата та молодшого (звертаються дещо відсторонено, плюс підкреслена ввічливість
із боку Маркла, із Софі він тримається набагато ближче і тепліше). Господаря та
прислуги – знову ні. Учительсько-учнівських стосунків за фактом теж нема, бо немає
систематичного навчання. І недарма вони всю дорогу звуть одне одного на ім’я: це найбільш ємке позначення для всього, пережитого разом, і найкраща ілюстрація до того, ким вони один іншому приходяться.
Якщо коротко, то це стосунки людей, котрі одне без одного не
можуть. І справа не в особливій симпатії, а просто тому, що так склалося життя.
З Марклом більш-менш очевидно. Сирота, нема куди подітися. Його
точно не виховують і дбають про нього через раз, коли згадають, але життя в замку
дає йому майже все, чого потребує людина у такому віці: дах над головою, одяг,
сяку-таку їжу – як не гарячу, то хоча б регулярну. Гарувати, як дікенсівським
хлопцям, йому не потрібно, усіх обов’язків – приймати відвідувачів. У вільний
час можна і погратися, і почитати, і потеревеніти з Кальцифером – нудьгувати не
доведеться, вибір є. Хіба що спілкування з однолітками бракує, бо за відсутності
хазяїна не можна лишати дім, а хазяїн, із Марклових слів, може запросто звалити
на декілька днів і не сказати адресу.
Жахливо поважний та серйозний наглядач замку, еге ж. |
Щодо Хаула, то йому Маркл потрібен не менше. Ще раз наголошу:
його розшуки Софі до певного етапу не мають нічого спільного з коханням, це питання
виживання та визволення, а в своїх діях він неабияк обмежений. а) Необхідність
поєднувати розшуки з зароблянням Кальциферу на дрова, а собі – на їжу. б) Прив’язка
до Кальцифера, якого треба регулярно підживлювати, ще й дуже вразливого через свою
природу. Паралель досить груба, але це можна порівняти з людиною, яка живе на діалізі,
ба навіть гірше, бо діаліз дає, якщо я не помиляюсь, два-три вільних дні, а тут
– декілька годин, поки дрова не прогорять. З огляду на наявність у сетінгу обов’язкової
присяги для чаклунів та зацикленості Саліман на останньому учні, найняти помічника
– не варіант, це все одно що своїми руками прорубати шпигунам дірку в дверях.
Із таким розкладом поява Маркла, хоч би які там виявились
обставини – благословення небес. Він має магічні здібності, проте не зв’язаний тими
же зобов’язаннями, що і Хаул, а тому не мусить звітувати перед офіційними чаклунськими
структурами. У нього нема родичів – відповідно, виключається і варіант, що його
шантажуватимуть життям близьких (як це сталося з Хані). Його присутність дає змогу
перерозподілити ресурси: самому займатися тільки приготуванням сумішей для заклять,
а продаж доручити Марклу. Спосіб, ефективний не тільки з точки зору часу, а і з
точки зору душевних сил: мати справу з одним учнем, звівши спілкування з іншими
людьми до мінімуму. Коротше, теорія ложок на практиці. Ну і наостанці згадаємо можливість
залишати замок без страху, що Кальцифер зачахне – персні-бо відображають його
стан, але від смерті це, коли що, не врятує: Хаул тільки літає, а не
телепортується.
Тож у них обох така ситуація, коли вони подітись один від
одного не можуть: хлопці з якостями Маркла не стукають у двері пачками; Марклу
за порогом теж не зрадіють до нестями – для роботи замалий, а усиновителі-альтруїсти
в черзі не стоять. У подібних обставинах, коли люди об’єднуються задля виживання,
симпатія – необов’язковий бонус. Буття під одним дахом могло би супроводжувати
що завгодно аж до ненависті. Звісно, я утрую, просто хочу наголосити, що
приязнь у таких стосунках, зокрема через їхню вимушеність, не виникає за
замовчанням. Історія дає нам і зворотній «холодний» приклад: Софі з матір’ю.
Тут, стараннями обох сторін, сумісне проживання еволюціонує
до любові. Такої же непроговореної, як запрошення Софі до родини.
З боку відкритішого Маркла все просто: соняшник, який повертається
за сонцем (знавці валлійської жарт оцінять). Наслідує, тривожиться, у міру віку
дбає та підтримує, дуже чутливий до настрою і розуміє самі жести, без слів.
Яблучко від яблуньки. В цьому домі витерти руки об найближчу доступну поверхню – норма життя. |
Зі сторони Хаула це читається набагато складніше, попервах
може здатися, що з його боку це не ставлення, а цілковите ігнорування. Та
насправді ні. Ставлення яскраво ілюструє сам Маркл – він не поводиться як дитина,
котра щодня по стоп’ятсот разів натикається на: «Не лізь». Але що ж тоді?
Головний маркер цих взаємин – нерівноправність, набагато глибша,
ніж у книзі. 15 і 27 – це люди, які розмовляють плюс-мінус однією мовою. П’ятнадцятирічний
Майкл міг подеколи поводитися розсудливіше за вчителя, проявляти дипломатію, розрулюючи
ситуацію з родичами чергової кинутої дівчини замість Хаула, абощо. Зрештою, через
одруження, вони мали би стати свояками та ступити на єдину дошку. 8 і 20 –
різні світи. На прокляття вже не пошлешся, хоч поганенько, але хіть чи нехіть доведеться бути старшим (навіть якщо не виходить повноцінно подорослішати). І фільмовий Хаул здебільшого покладає на учня рівно ту міру відповідальності,
яку дитина здатна витримати.
Стосовно Маркла перша турбота Хаула у фільмі – не найнижчий щабель
піраміди Маслоу, а наступний: стабільність і, в найзагальнішому сенсі, захист. Коли
наприкінці звучить коронна фраза: «Я нарешті знайшов, кого захищати», у цьому є
певне лукавство. Софі – перша, за кого Хаул активно б’ється, але це в його характері
не взялося зі стелі, просто раніше він захищав близьких униканням або втечею.
З Марклом це:
1. Навчаючи самому і неофіційно, вберігати від присяги. Один-єдиний
із чаклунів на світі, так само, як Кальцифер – один-єдиний врятований з-поміж
зоряних дітей. Цей момент чітко випливає з логіки сюжету, але НІЯК не пов’язаний
із взаємодією: Маркл небезпеки для себе не усвідомлює і, відповідно, оцінити не
може. Повною мірою жах клятви глядач розуміє навіть не тоді, коли бачить, як від
неї виламує Хаула, а наприкінці, під час зорепаду, коли з’ясовується, що присягу
змушують складати в такому віці, коли людина не здатна осягнути її наслідки. З
якого моменту чарівники обох статей є військовозобов’язаними (від складання
присяги, або хоч навчання дають закінчити) – питання відкрите.
2. Окрім моментів, принципових для безпеки, Хаул прикриває Маркла
від надмірного дорослішання і від страхіть життя. Одне з проігнорованих питань
– «Ви йдете у справах?» при виході за двері з чорною міткою. Той самий виліт,
після якого Кальцифер заявляє: «Ти просмердів розпеченим залізом та згорілою плоттю».
Гарна казочка на ніч, о так.
3. Від самого себе, від власних душевних негараздів та перепадів
настрою. Відмовчується, але намагається на Маркла це не виплескувати. (До того разу,
коли стриматися не вдалось, я повернуся пізніше.)
Ще одна річ, яка визначає стосунки з боку Хаула – довіра. І
в дрібних питаннях, як-от отримані від клієнтів фінанси, і в головному: щоразу,
ідучи кудись на декілька днів, він доручає Марклові життя. Дяка, що цей момент
обставлений без тонни пафосу, але саме так за фактом і виходить.
І останнє, тісно пов’язане з тим, що я зазначала на початку:
ситуативна допомога і справжнє лікування психотравми. Так от, Маркл і в силу умов
сетінгу, і в силу віку не здатен допомогти Хаулу з вирішенням проблеми. Але за мирних
часів, коли рівень стресу не зашкалював, його присутність сяк-так утримувала Хаула
від скочування у відчай.
Cave of Mind: «Мандрівний замок» – перегляд із паузами
Частина 1, вступна.
1. Перше китайське японське попередження
Позиція автора для тих, хто думає, що покриватися чорними перами – неабияк круто і сексуально, а також для тих, у кого руки чешуться допомогти нещасним.
2. Тези
Принципи розбору, джерела та головні теми допису.
Частина 2. 3. Основна арка Софі: Конфлікти 18+, або Сльози дідуся Фройда
Ні, очі вас не підводять. Так, про сексуальність у дитячому мультику. (Хоча який він, трясця, дитячий…)
Частина 3. 4. Хаул: враження від першої зустрічі
Перша демонстрація глядачу Хаулових конфліктів та арок у сюжеті, яку жодна людина в світі з першого перегляду не зрозуміє, якщо попередньо не начиталася розборів.
Частина 4.
5. Ліричний відступ про вік
Умовне визначення віку Маркла, Хаула та того, наскільки давно зірвався з небес Кальцифер – чисто щоби полегшити подальше сприйняття тексту.
6. Хаул: історія його очима
Викладення історії Хаула у хронологічному порядку та з точки зору персонажа, який, на відміну від Софі, володіє інформацією в повному обсязі.
Частина 5. 7. Затишний ранок
Спростовування старанно створюваної репутації Хаула як жахливого чародія; протиставлення замку та дому Софі.
Частина 6. 8. Хаул та Маркл: стосунки мовчання
Потрібність Маркла у сюжеті, обумовлення змін порівняно з книгою.
Частина 7. 9. Ще раз до подій ранку
Нащо Хаулу підтримувати легенду Софі про «прибиральницю».
Частина 8. 10. Війна і бар’єри у травматиків
Десь на сороковій хвилині нам дають перші ключі до переосмислення попередніх сцен і розуміння того, що титульний герой – не менший клієнт психолога, ніж Софі, а не просто привабливий нехлюй, який ні до чого в житті серйозно не ставиться.
Частина 9. 11. Ліричний відступ про хронологію
Спроба визначити за візуальними маркерами, скільки протривала війна.
Частина 10.
12. Перевал
Вступ до розбору середини фільму.
13. Істерика
Найбільш складна для розуміння сцена фільму: передумови, підтексти та композиція. Ви все ще думаєте, що тут були хаханьки, як у книзі? Тоді ми йдемо до вас!
Частина 11. 14. Переродження. Майже за кадром
Значення костюмів у середині фільму; перехід Софі та Хаула від заперечення проблем до конструктивного вирішення; закадрова роль Маркла.
Частина 12. 15. Розмова у спальні
Композиція кадру та решта візуальних прийомів оповіді, наступні ключі для розуміння Хаулового прокляття.
Частина 13. 16. Вміння тримати паузу
Стратегічні задачі сценарію та передпосилки до тактичного провалу героїв під час аудієнції в Саліман.
Частина 14. 17. Who is ma’am Suliman?
Визначення магічного та інтелектуального потенціалу головної чаклунки країни.
Частина 15. 18. Король здорової людини
На що сподівався Хаул, коли підсилав до Саліман «матінку Софі», та у що це вилилось у результаті.
Частина 16, необов’язкова. 19. Ліричний відступ про давнє минуле
Деякі здогади щодо Хаулових рідних країв та сім'ї.
Частина 17. 20. Зустріч із Відьмою: майже теорія
Навіщо фільмовий Хаул, геть не показаний бабником, на відміну від книги, з доброї волі міг податися до Відьми Пустищ.
Частина 18.
21. Неситість та свобода
Єдиний знаменник до абсолютно усіх сюжетних ліній фільму.
22. Жіноча трійця
Провідні риси у сюжетних лініях трьох головних жінок у фільмі та у їхніх стосунках із титульним героєм: Відьма – сластолюбство, Саліман – садизм, Софі – різносторонність та цільність.
Частина 19.
23. Переїзд: стіни, люди та сцени-привиди
Сцени, що вгадуються за репліками. Сюрприз: подарунок Хаула – подарунок людини із викривленим спрямуванням прив’язаності VS реакція Софі – реакція людини, котра донедавна жила у нормальній сім’ї. На відміну від.
24. Розмова на луках
І те, як по-різному вона сприймається з позиції кожного з героїв. Продовження їхньої найбільш незручної та косячної взаємодії за весь фільм.
Частина 20. 25. Прощання
Сцена, що при поверхневому розгляді може видатися надміру пересолодженою, як і розмова на луках, але насправді такою не є. Ну й від актора сильно залежить.
Частина 21, кульмінаційна.
26. Руйнівна сила угоди
Чому Кальцифер може лишитися членом родини, та угоду з ним необхідно розірвати, що аж пищить.
27. Подорож назустріч
Композиція ліній Софі та Хаула.
28. За останніми дверима
Чисто емоційні враження від зустрічі на млині.
Частина 22. 29. Неочевидне
Я, блін, розумію, що «нічого не пояснювати» – офіційна позиція режисера, але хоч трохи більше підказок можна було відсипати?
Частина 23. 30. Травми не минають
Розходимося, нас надурили! Хепі-енду не було, фінал відкритий (підтверджено авторами фільму).
Частина 24, фінальна.
31. Пацифізм та розлюднення
Про ставлення до війни у фільмі та у автора допису.
32. Рекламна вставка
Про важливість правильного перекладу для першого ознайомлення, якщо ви не знаєте мови оригіналу (дяка українському та англійському дубляжу, які врятували для мене історію після фіаско з першою озвучкою).
Немає коментарів:
Дописати коментар